قرآن،پیام های آسمان وعربی متوسطه اول

۱۷ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

2نسخه قرآنی برای افراد عصبی

پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله می  فرمایند: «إنّما بعِثْت لاتَمِّمَ مَکارِمَ الأخْلاقِ» (مکارم الاخلاق ص ٨) و نفرمودند: «إنّما بعِثْت لاتَمِّمَ الأخْلاقِ». یکی از معانی مکارم اخلاق، این است که انسان بداند در باب  علم به اخلاق، چگونه عمل کند که نه افراط کند و نه تفریط.

اگر انسان بداند که حقیقت زهد چیست، آن موقع است که دیگر نه افراط می کند و نه تفریط. چون اگر نداند، صورت ظاهر، اوّل، از اسم زهد خوشش می آید؛ چون فطرت بشر به دنبال خوبی هاست، ولی وقتی بلد نباشد و حدّ وسطی را نداند و به تعبیر دیگر مکارم و اخلاق کریمانه را نداند، امکان دارد هم خودش به افراط بیافتد و هم دیگران را نسبت به زهد، بدبین کند و خودش هم در آینده، به تعبیری سقوط کند و از زهد، زده می شود.

اگر اخلاق، این طور زیربنایی بیان شود، آن وقت معلوم می شود که چه حالاتی می تواند برای انسان به وجود بیاید و چه زیبایی هایی برای انسان هست. جدّی کیست که مکارم اخلاق را بداند و غیر از آن، عمل کند؟!
غیظ و غضب از منظر قرآن شریف و منابع روایی

در قرآن شریف و منابع روایی، بحث غیظ و غضب، تحت عناوین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
قرآن کریم در مورد غیظ و غضب کفّار نسبت به اهل ایمان می فرماید: «وَ إِذا خَلَوْا عَضّوا عَلَیْکم الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قلْ موتوا بِغَیْظِکمْ».
امّا هنگامى که تنها مى شوند از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان مى گزند! بگو: با همین خشمى که دارید بمیرید! (آل عمران 119)
در مورد اصل خشم و غضب، پیامدها و پیشگیری و درمان آن، روایات بسیاری وارد شده است.
برای نمونه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید: «اجتَنِبِ الغضب». از خشم بپرهیزید.(نهج الفصاحه 116)
معانی مکارم اخلاق، این است که انسان بداند در باب  علم به اخلاق، چگونه عمل کند که نه افراط کند و نه تفریط.


عاملی برای شماتت بیگانگان
چرا جامعه اینقدر پرخاشگر شده است؟ چرا در خانه ها و مجالس، پرخاشگری زیاد است؟ چرا در کوچه و خیابان مردم نسبت به هم تندی و پرخاش دارند؟
حیف است ما که مسلمانیم و دین ما دین رحمت و رأفت و پیامبر ما پیامبر عفو و مهربانی است و چنین امامان و پیشوایانی داریم که ظلم دشمنان سرسخت خود را با نیکوکاری و عطوفت پاسخ می دهند، نسبت به همدیگر پرخاشگر باشیم و از این جهت مورد شماتت بیگانگان واقع شویم.
ما باید نسبت به همدیگر تولی و نسبت به بدخواهان تبری داشته باشیم. قرآن کریم می فرماید: «یَا أَیّهَا الَّذِینَ آمَنوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّه بِقَوْمٍ یحِبّهمْ وَ یحِبّونَه أَذِلَّةٍ عَلَى الْموْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ»[مائده/54]: اى کسانى که ایمان آورده اید، هر کس از شما که از دین خویش برگردد، زود باشد که خداوند گروهى را بیاورد که ایشان را دوست دارد و ایشان او را دوست دارند، با مومنان مهربان و فروتنند و بر کافران سخت می گیرند.

پیشگیری و درمان عصبانیت
قرآن مجید در آیات زیادی به پیشگیری و درمان عصبانیت و خشم شدید، تشویق کرده و می فرماید: «الَّذینَ ینْفِقونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ..».
همان ها که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى کنند؛ و خشم خود را فرو مى برند. (آل عمران 134)
بیشتر آیات و روایات در راستای عصبانیت، غیظ و غضب، قبل از آن که نحوه درمان را بازگو کنند، جنبه پیشگیری را بیان نموده اند.
دین اسلام در صدد است انسان ها به هیچ وجه دچار خشم و غضب نشوند؛ به همین جهت قرآن شریف در آیه 84 سوره یوسف و آیة 37 سوره شوری، مسلمانان را در مورد فرو بردن خشم و پیشگیری از آن تشویق می کند.
روایات بسیاری در راستای پیشگیری و درمان خشم و عصبانیت وارد شده که به یک نمونه اشاره می گردد.
رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم می فرماید: «وَ أَحْزَم النَّاسِ أَکْظَمهمْ لِلْغَیْظِ». و استوارترین مردم هم کسى است که خشم خود را فرو برد. (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 395)
یکی دیگر از مطالبی که آیة  الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی، بیان می فرمودند، این بود که فرد عصبانی در روز صد مرتبه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمسْتَقیم » بگوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

بارم بندی کتاب های " قرآن ، پیام های آسمان ، عربی " هفتم ، هشتم ،نهم

بارم بندی کتاب های " قرآن ، پیام های آسمان ، عربی "
 هفتم ، هشتم ،نهم

   

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

اسرار قــرآن

ا◤๑✮ اسرار قــرآن ✮๑◥ا

☜ هدایت الهی در اجرام آسمانی

↘️✨¤★✮★¤✨↙️

✓✨ کلیه ستارگانی که از لحاظ تعداد، عظمت، فاصله، نور و حرارت چشمها را خیره کرده و اعجاب دانش‌پژوهان جهان را برانگیخته و این نظامهای بدیع کهکشانی را پدید آورده است، همه و همه مربوط به آسمان و فضای نزدیک است.

◆ اما در فضای دور چه خبر است؟ 
◆ آن فضا چه وسعت و عظمتی دارد؟
◆ و چه رازها و موجوداتی در آن وجود است؟
اینها هنوز مجهول است و این موضوع حاکی از عظمت فوق‌العاده و شگرف جهان هستی است.

🔹قرآن این حقیقت را با این آیات بیان کرده است:

✨ ما آسمان نزدیک را به زینت ستارگان آراسته‌ایم.【صافات/6】
✨ ما آسمان نزدیک را به وجود چراغهایی زینت بخشیده‌ایم.【ملک/67】

◁▣ قرآن مجید که ترجمان فطرت و عقل است، در زمانی که بشر در قعر جهالت بود، در اوج فصاحت و بلاغت، پرده از اسرار پدیده‌های طبیعی برداشته و در ضمن آنها در موارد بسیاری به حرکت خورشید و ماه و کیفیت اجرام آسمانی تصریح می‌کند؛ از جمله:

✨ خورشید و ماه هر یک در مداری شناور می‌باشند.【یس/ 40】
✨ خداوند خورشید و ماه را در حالی که هر یک در حال حرکت هستند، به نفع شما مقهور و مسخر گردانیده است.【ابراهیم/33】

↗️✨¤★☆★¤✨↖️
#اسرار_قرآن
ا_____________________
❁❃  ❃❁

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

مصطلحات طبّیة

🔴مصطلحات طبّیة
🔵اصطلاحات پزشکى
                  
🔹بهداشت : الصّحّة

🔹بهداشت محیط : صحّة البیئَة

🔹بهداشت ودرمان : الصحة و العلاج

🔹بهداشتیار : المساعد الصحّی

🔹بهزیستى : التأهیل الصحّی

🔸بیمارستان : المُستَشفى / المَشفىٰ

🔹بیمارستان دولتى :
المستشفى الحکومیّ

🔹بیمارستان خصوصى :
المستشفى الخاصّ

🔹بیمارستان سوانح :
مستشفى الطَّوارِئ

🔸بیمارستان صحرایى :
مستشفى المَیدان

🔹اتاق عمل : غرفة العملیّات

🔹اتاق مراقبتهاى ویژه ( سى سى یو ) :
غرفة الإنعاش / غرفة العِنایة الفائِقَة

🔹پزشک : طبیب

🔹پزشکى : طبّ

🔹پزشک خانواده : طبیب الأسرة

🔹پزشکیار : الطبیب المُساعد

🔹پزشک کشیک : الطبیب المُناوِب

🔹پرستار : المُمرِّض

🔹داروخانه : الصَّیدَلیّة

🔹داروخانه شبانه روزى : صیدلیة الخَفَر  / صیدلیة مُناوبة

🔸دارو : الدّواء / ج : أدویة

🔹درمانگاه : مُستَوصَف

🔹کمکهاى اولیه : الإسعافات الأولیة

🔹بیمارى : المَرَض / السَّقام / السُّقم 

🔸بیمارى قلبى : القُلاب

🔹بیمارى قند(دیابت) : المرض السُّکّری

🔹بیمارى مُسرى/واگیردار :
 المرض المُعدیّ


🔸بیمه : التأمین

🔹بیمه بهداشت : التأمین الصحّی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

من أقوال السلف فی الوفاء

📝 من أقوال السلف فی الوفاء
🔘 قال أبو حاتم الرازی: لا خیرَ فی الصدقِ إلا مع الوفاءِ، کما لا خیر فی الفقه إلا مع الورَعِ.
🔘 قال أبو طالبٍ المکی: الاستقامةُ على التوبةِ: مِن الوفاء بالعهد، وتعدِّی الحدود مِن نقض المیثاقِ وقلةِ الصدق.
🔘 قال الفضل بن سهلٍ لرجلٍ سأله حاجةً: أعِدُک الیوم، وأحبوک غدًا بالإنجاز؛ لتذوقَ حلاوة الأمل، وأتزیَّن بثبوت الوفاء.
🔘 قال علی بن أحمد بن حزم: الوفاءُ مرکّب مِن العدلِ والجُود والنَّجدة.
🔘 قال الجریری: ما نجَا مَن نجَا إلا بمراعاةِ الوفاءِ؛ قال الله تعالى: "الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا یَنْقُضُونَ الْمِیثَاقَ".
قال الراغب الأصفهانی: الوفاء: صدقُ اللسان والفعل معًا.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

🌿 وقفة إیمانیة

🌿 وقفة إیمانیة
✔️ الاحتفاظ بألفاظ العبادة ومعانیها فی الذهن والقلب دون تنفیذ لأوامرها ومقتضیاتها، ودون إخضاع الحیاة والسلوک لها، لا یعطی الإنسان إیماناً حقیقیاً ینجیه من عذاب الله سبحانه وتعالى، بل لا یدل فعلاً على صحة الاعتقاد بالله والیوم الآخر.
✔️ فالعبادة نظام تربوی للمسلم، ومدرسة تُنظم حیاتنا تنظیماً یحمل المسلم على تحقیق أفکاره ومثله العلیا فی الحیاة، یصل المسلم دائماً بآداب الشریعة، ویعلق قلبه بدستورها وبمرضاة ربه سبحانه وتعالى، ویجعل حیاته ذات هدفٍ ومغزى، عظیمة الفائدة، کبیرة المردود.
✔️ ذلک أن الإنسان مکون من مادة وروح، فإذا کان العنصر الجسدی فیه یجد حاجته فی العناصر المادیة فی الکون من مأکل ومشرب وملبس وتناسل وغیر ذلک، فإن العنصر الروحی لا یجد إشباعاً لحاجته إلا بالقرب من الله تعالى إیماناً به وإتباعاً له، حتى یشعر بمعیته، وذلک لا یتحقق إلا بالعبادة سواء فی الضراء أو فی السراء.
 ✔️ فالمسلم یتبع أوامر الله تعالى، ویتجنب ما نهاه عنه، طاعةً لعظمته، وکسباً لرضاه.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

ضمیمه اهل سنت پیام های آسمان هفتم وهشتم ونهم(95-94)

                                                    
                                           هفتم                                   هشتم                                         نهم
 
توجه : برای دانلودبروی تصاویر کلیک کنید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

خدا

خدا در گـُل، خدا در آب و رنگ است
خدا نقاش این دشت قشنگ است

خدا یعنی درختان حرف دارند
شقایق ها درونی ژرف دارند

خدا در هر نظر آینه ماست
همین حالا، خدا در سینه ماست

خدا شبنم، خدا باد و خدا گل
خدا زیباترین باغ تکامل

گهی گل میکند ما را خبردار
گهی مرغی به ما میگوید اسرار

خدا را میتوان از نور فهمید
خدا را در پرستش میتوان دید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

نمونه سؤال میان ترم عربی هفتم ، هشتم ، نهم

نمونه سؤال میان ترم عربی هفتم ، هشتم ، نهم








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی

اطلاعات قرآنی(عربی)

علوم قرآن البحث فی القرآن

قصص القرآن فقه القرآن

الأمثال فی القرآن أحادیث حول القرآن


أدعیة لقراءة القرآن مواضیع قرآنیة

مراکز و مؤسسات قرآنیة الأنبیاء فی القرآن
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ریبوار خالدی